De vergrijzende trend stopt niet voor 2040.
HOE BEREIK JE 50PLUSSERS: NIEUWE WEGEN
Senioren saai? Vergeet het maar. Als het om vijftigplussers gaat, liggen er voor merken volop kansen. Maar niet iedere vijftigplusser is hetzelfde. En dat is precies waarom het tijd is voor een nieuwe kijk op 50plus marketing. Aansluitend bij de trends van vandaag.
Steeds meer 50-plussers
Nederland telt ruim zes miljoen vijftigplussers. Dat worden er alleen maar meer: over vijf jaar is de helft van alle volwassenen ouder dan vijftig. Deze vergrijzende trend stopt niet voor 2040. Je kunt dus zonder twijfel stellen dat vijftigplussers de toekomst hebben.
De omvang, financiële positie en maatschappelijke invloed van 50plus maakt deze groep interessant. Misschien wel interessanter dan een twintigers, dertigers of veertigers. Organisaties zijn daarvan op de hoogte. Waar het vaak fout gaat, is dat vijftigplussers vooral worden aangesproken op leeftijd, en minder op gedrag en ervaring.
Hoe we werken
1. Strategie
We leggen het fundament voor het succes van je 50plus marketing.
2. Creatie
We vertalen de strategie naar doelgroepgerichte proposities en communicatie.
3. Realisatie
Van campagnemanagement tot websitebouw: wij helpen je op weg.
4. Optimalisatie
Monitoring van resultaten en doorvoeren van slimme optimalisaties.
Generaties
Voor marketeers is het vanzelfsprekend dat een twintigjarige student anders moet worden aangesproken dan een 35-jarige huismoeder. Maar bij 50plus-segmentatie lijkt ineens het verschil tussen een 55-jarige en 70-er verdwenen. Tijd om dat te veranderen.
Een eerste stap hierbij is de groep vijftigplussers onder te verdelen in drie generaties. De vooroorlogse generatie, geboren in een sterk verzuilde maatschappij. De stille generatie, die het land na oorlog moest opbouwen. En de babyboomers, die in de jaren zestig en zeventig veel taboes doorbraken. Iedere generatie heeft eigen kenmerken en gedeelde waarden. Deze helpen om scherpe proposities te ontwikkelen.
Grote verschillen
Generatiesegmentatie is een eerste stap, maar zeker niet de laatste. Iedereen weet dat senioren sterk in behoeftes en gedrag verschillen. Er bestaan vijftigplussers die zweren bij een jaarlijkse vakantie naar dezelfde camping. Maar generatiegenoten kiezen even eenvoudig voor een rondreis door China of Brazilië.
Er zijn vijftigplussers die doorleven alsof ze niet ouder worden. En er zijn vijftigplussers die ervaren dat ze lichamelijk flink achteruit gaan. Sommige vijftigplussers staan als eerste in de rij bij de Apple store. Anderen houden innovaties op afstand. Hoe spreek je de voor jou beste doelgroep aan?
Aanspreken op ervaring
Belangrijk hulpmiddel kan zijn om vijftigplussers aan te spreken op gedrag en ervaring. Bijvoorbeeld op leefstijl, scholing, werk of vrijetijdsbesteding. Daarin zitten per generatie grote overeenkomsten. Het geeft een nieuwe dynamiek aan 50plus marketing.
Download het gratis ebook
Wat kan jouw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.
Trends in de praktijk
Hoe 50plus marketing eruit ziet, verschilt. Per organisatie, per merk, per product. Dat blijkt wel uit de cases van Doorwerkgever, Unie KBO, Vodafone en Becel.
Weten wat er onder de vijftigplusser speelt en met welke wereld hij geassocieerd wil worden, lijkt de belangrijkste learning. Ontdek hoe verschillende merken met succes werk maken van generatiemarketing.
50plus marketing in 2021
Ouderen van nu
Gerelateerd