Skip to content

Arbeidsmarktcommunicatie Generatie Y

De krapte op de arbeidsmarkt wordt steeds beter voelbaar. Personeelswerving vraagt daarom meer aandacht. Het vormt de sleutel tot contact met de beste kandidaten. Met welke aspecten moet u rekening houden bij het vormgeven van arbeidsmarktcommunicatie voor de generatie Y? Wij zetten enkele van onze ervaringen op een rij.

klantervaringLang niet alles is anders bij de generatie Y.

Accentverschuivingen

Wanneer het gaat over de generatie Y (millenials) dan wordt nogal eens gesteld dat “alles anders” is geworden ten opzichte van het verleden. Dat is nogal overdreven. Natuurlijk heeft deze generatie eigen unieke kenmerken. Maar dat hadden bijvoorbeeld de pragmatisten en generatie X ook. Niet alles is dus anders. Met enkele accentverschuivingen kunt u al veel bereiken.

Meer dan een functie

We komen nog veel vacatures tegen waar alles draait om de functiebeschrijving. Kennis over de werkgever wordt daarbij als “bekende info” beschouwd. Dat is niet wenselijk. De generatie Y kijkt breed. Een werkplek moet waarde hebben in de vorm van werkplezier, ervaring en leerzaamheid. Een goede presentatie van uw organisatie is dan onmisbaar.

 

Interactie graag

Arbeidsmarktcommunicatie blijft vaak statisch. Het proces van een sollicitatie mag bekend zijn, maar u kunt de generatie Y op dit punt positief verrassen. Door het mogelijk te maken direct te chatten  met een aankomend collega bijvoorbeeld. Of door niet te starten met een sollicitatie, maar met een online assessment , zoals bijvoorbeeld Harver heeft ontwikkeld.

Uw vraagstuk is uniek

Op dit terrein zien we de meeste problemen. Er wordt vaak in algemeenheden gesproken over de generatie Y. Over hoe “ze” zoeken naar banen. Of welke bedrijfsomvang “ze”het meest waarderen. Maar in de praktijk blijkt dat er per branche en functiesoort grote verschillen bestaan. Wilt u echt op effectieve wijze uw arbeidsmarktcommunicatie vormgeven? Dan is enig onderzoek op zijn plaats. Dat is vaak eenvoudig te combineren met een actuele wervingsvraag. En het levert waardevolle informatie voor de toekomst op.

 

Tot slot

Tot slot een punt dat weinig te maken heeft met de generatie Y, maar alles met de krapte op de arbeidsmarkt. Steeds meer werkgevers starten al met hun arbeidsmarktcommunicatie tijdens de eerste werkoriëntatiefase van studenten. Uit onderzoek van de Intelligence Group blijkt dat bijna de helft van de studenten  in hun laatste leerjaar wordt benaderd door recruiters. Hoe effectief die benadering is verteld het onderzoek niet. Maar het is duidelijk dat het voor organisaties belangrijker wordt om tijdig en proactief te communiceren.

Mogen wij u helpen?

Nederland heeft te maken met een uitdagend generatievraagstuk. Ervaring verdwijnt als gevolg van de vergrijzing van de arbeidsmarkt. En daardoor is extra inspanning nodig om goede mensen te werven en binden. Wij helpen u hier graag bij. Meer weten? Maar een vrijblijvende kennismakingsafspraak.