Home » Onderzoek » Onderzoek: babyboomers hebben eigen kijk op nalaten aan goed doel

Onderzoek: babyboomers hebben eigen kijk op nalaten aan goed doel

Wat maakt dat mensen een goed doel opnemen in hun testament? Dat was de centrale vraag van het onderzoek “In gesprek over nalatenschap” van Diversions.

Met behulp van interviews en paneldiscussies zijn de nalatenschapswensen van verschillende generaties onderzocht. Conclusie: de wil om na te laten leeft breed, maar babyboomers tonen zich selectief bij de keuze voor een goed doel.

Nalatenschappen vormen een steeds belangrijkere bron van inkomsten voor goede doelen. De vergrijzing in Nederland kan deze ontwikkeling versnellen.

Voldoende reden om twee generaties ouderen te vragen naar hun motieven om een goed doel in het testamant op te nemen. Onderzocht werden de stille generatie (geboren tussen 1925 en 1940) en babyboomgeneratie (1940-1955).

Trouw versus regie

Een belangrijk verschil tussen de generaties is de trouw aan een goed doel. De stille generatie heeft een voorkeur voor langdurige steun aan organisaties. Dit resulteert in langlopende donateurschappen, maar ook regelmatig tot opname in testamenten.

Bij babyboomers ligt dit vaak anders. Zij houden een sterke behoefte aan regie. Goede doelen moeten niet alleen vertrouwen winnen, maar het ook blijven waarmaken. De wens om een testament laagdrempelig te kunnen aanpassen leeft sterk.

Invloed van nieuwe generaties

De inzichten uit het onderzoek staan niet op zich. “Nieuwe generaties breken vaker met de gewoonten van voorgangers. Het is daarom belangrijk te weten wat mensen beweegt wanneer ze hun keuzes maken.”

Door in te spelen op de wensen en motieven per generatie kunnen goede doelen effectiever communiceren. “Irritatie over fondsenwerving ligt op de loer. Dat maakt het extra belangrijk  om relevante informatie te bieden.”

Vraag direct het onderzoek aan.

william-generatie

Vragen of een afspraak maken?

Neem contact op met William Burghout en ontdek hoe u optimaal kunt inspelen op generatiewisselingen. 

Meest gelezen

Recente berichten

genz-arbeidsmarkt

Generatie Z op de arbeidsmarkt

Er klopt een nieuwe generatie op de poorten van de arbeidsmarkt. Gen Z neemt de positie van “nieuwkomer” over van de millennials. Zijn er veranderingen...
black-and-white-black-and-white-community

Vergrijzing in beeld

Vergrijzing in beeld: vooral de randen van Nederland worden oud Nederland vergrijst in sneltreinvaart. Op dit moment is 19 procent van de Nederlanders ouder dan...
Ouderen reizen nieuwe stijl

Ouderen reizen nieuwe stijl: 60-plussers massaal naar Airbnb

Airbnb typisch iets voor hippe millennials in de grote stad? Integendeel, het populaire kamerverhuurplatform wordt gekaapt door ouderen op het platteland. Zestigplussers zijn de snelst...