CENTER PARCS

Echt even samen zijn en toch voor ieder wat wils. Dat is de essentie van Center Parcs. In 2015 introduceert het vakantiepark maar liefst zestig nieuwe activiteiten voor een onvergetelijk en zorgeloos verblijf. Golf voor vijftigplussers, een circusschool voor families met kleine kinderen. ,,Center Parcs is er voor iedereen, vertelt Andres Neira de Back, marketing director Europe. ,,Onze kracht? Dat we iedereen, jong en oud, een unieke ervaring bieden.’’

De wereld van het toerisme verandert in hetzelfde ritme waarop de samenleving verandert. ,,Mensen komen op een andere manier aan hun informatie en gaan anders op vakantie dan vroeger. Grootouders en kleinkinderen staan dichter bij elkaar.  Families die een verblijf bij Center Parcs boeken, bestaan steeds vaker uit meerdere generaties. Wat je ziet is dat senioren, hun kinderen en kleinkinderen echt weer tijd voor elkaar nemen.’’

Aansluiten op een behoefte. Dat is volgens Neira de Back de simpele, maar enige sleutel naar succes. ,,Center Parcs is een breed product. Jong en oud viert hier vakantie. Daarom segmenteren we. We lezen veel over onze gasten, praten met ze en gaan af en toe om tafel met experts. Zij weten wat er in onze branche speelt, wij sluiten onze activiteiten en services hierop aan.’’

De ultieme beleving

,,Wat we vooral niet doen, is onze customer journey ophangen aan leeftijd, benadrukt de marketing director. ,,Boeken kan, naast internet, nog altijd via ons callcenter. Dat is de helft van alle vijftigplussers ook gewend. Maar onze vakanties zoals we die verkopen, gaan vooral over de ultieme beleving. Een die op een tienjarige hetzelfde overkomt als op een zestigjarige.’’

Het onderscheid maakt Center Parcs daarom met haar activiteitenaanbod, accommodaties en services. Tailor made services, noemt Neira de Back het. ,,We zijn alle doelgroepen langsgegaan en hebben bij iedereen gekeken of we activiteiten faciliteerden die aansluiten bij hun behoeftes. Met ons nieuwe pakket bieden we voor ieder wat wils, maar kan ook de hele familie samen aan een leuke activiteit deelnemen.’’

Center Parcs houdt daarbij vast aan vier kernwaarden: share, care, emotion en joy.  Woorden die tijdens elk verblijf centraal moeten staan, vindt Neira de Back. ,,We willen dat een vijftigplusser dezelfde overweldigende ervaringen deelt als zijn driejarige kleinkind, dat ze beide vinden wat ze zoeken. In een omgeving waar ze zich allebei thuisvoelen.’’

Deze basisgedachte spreekt veel vijftigplussers aan, weet Neira de Back. En dat is fijn, nu de vergrijzing doorzet. ,,Vijftigplus is een heel belangrijke doelgroep’’, merkt hij op. ,,Veel vijftigplussers zijn bereid meer quality time vrij te maken. Juist deze groep vindt samenzijn en gezelligheid een belangrijke reden om op vakantie te gaan.’’

Pack&Go

Center Parcs heeft daarom de Pack&Go Vakanties in het leven geroepen. Letterlijk vertaald betekent dat net zoveel als ‘inpakken en wegwezen’. ,,Zie het als een compleet verblijf en verwenpakket’’, verduidelijkt Neira de Back. ,,Een cottage die aanvoelt als een tweede huis, gratis deelname aan activiteiten  die aansluiten bij de wensen van de groep en veel extra services.’’

Drie generatie vakantie

Neem de drie generatie vakantie. Een die voldoet aan het ultieme ‘samenzijn’ gevoel van de vijftigplusser. Gasten krijgen een gratis upgrade van een 4 naar een 6-persoons cottage, een voucher voor een leuke familie activiteit en een gezellige borrel in de Market Dome. In de cottage staat een poffertjes bakpakket klaar. ,,Het hoeft niet altijd iets groots te zijn’’, verduidelijk Neira de Back. ,,We hoorden ooit van een opa dat hij zo graag met zijn kleinzoon wilde vissen. Als dat is wat je je kleinzoon wilt leren, wat er is dan mooier dan dit samen op vakantie doen?’’

De Pack&Go Vakanties vormen een typisch voorbeeld van inspelen op een behoefte die bij veel gasten leeft. Een inclusief verblijf tegen een aantrekkelijke prijs. Zo is er een babyvakantie, kidsvakantie, vakantie met tieners, visvakantie en fietsvakantie.

,,De faciliteiten en service boden we altijd al, maar nooit benoemden we ze zo expliciet als nu. Onze parken hebben alles wat een vijftigplusser aanspreekt. Een ligging in de natuur, restaurants op loopafstand en kilometers fietspaden in de nabije omgeving.’’

En over fietsen gesproken, er speelt nog een andere ontwikkeling. Zoals veel marketeers, constateert ook Neira de Back dat de vijftigplusser steeds vitaler wordt.  ,,We worden ouder, maar gezond ouder. Als je weet wie je gast is, kun je je product daar ook op aanpassen.’’

Vitaliteitsprogramma

Daarom is voor medior couples, koppels vanaf vijftig, het vitaliteitsprogramma in het leven geroepen. Dat is een kick-start voor een gezondere levensstijl en bestaat uit verschillende workshops. Ook worden er cursussen golf, koken en active walking aangeboden.

De programma’s maken deel uit van de Center Parcs Academy. Vijftigplussers houden veel vrije tijd over, maar willen zich volgens Neira de Back nog wel blijven ontwikkelen. ,,Op de Academy bieden we jong en oud de kans om op vakantie een nieuwe hobby te leren. Waar het in de basis op neerkomt, is ‘niks hoeft, alles mag.”

“Senioren, hun kinderen en kleinkinderen, nemen echt weer tijd voor elkaar”

En dat is ook het beeld wat de marketing director in zijn communicatie uitingen naar voren brengt. Niet expliciet een vijftigplusser op een visual van een fietsvakantie, maar het echte Center Parcs gevoel. ,,We willen het juiste product naar de juiste boodschap vertalen. Mensen een reden geven om naar Center Parcs te komen. Voor de een is dat iets leren, voor de ander gewoon gezellig samenzijn. Of je nu zeven bent en op zoek bent naar avontuur in de Aqua Mundo of zeventig en wilt genieten van rust en natuur, alle elementen worden bij Center Parcs ingewilligd. Dat is toch waar vakantie over gaat?’’

DE GENERATIE

Vakantie is een beleving die voor jong en oud hetzelfde moet zijn, vindt Center Parcs. Het park zet daarom in op een vakantie voor het hele gezin. Van de heldere generatie, geboren tussen 2000 en 2015, tot de protestgeneratie, geboren na 1940.

DE UITDAGING

Hoe zorgt Center Parcs ervoor dat verschillende generaties, met verschillende behoeftes, het toch allemaal naar hun zin hebben?

DE SUCCESFACTOR

Center Parcs is een breed product en heeft als slogan ‘echt even samen zijn’. Een beleving die voor iedereen, jong en oud, gelijk is. Het onderscheid tussen generaties wordt gemaakt in het activiteitenaanbod, de accommodaties en tailor made services. Door goed na te gaan welke activiteit welke generatie aanspreekt, heeft Center Parcs  voor ieder wat wils. Of het nou gaat om een medior couple die van active walking houdt of een vierjarige peuter die wil leren fietsen. Sommige activiteiten kunnen zelfs samen worden gedaan.

Download het gratis ebook

Wat kan uw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.