Hoe mensen omgaan met een ziekte

Hoge kwaliteit, efficiëntie, goede communicatie en graag ook nog met persoonlijke aandacht. De verwachtingen ten aanzien van onze gezondheidszorg zijn hoog.

Weet je hoe patiënten jouw dienstverlening ervaren en wat hun wensen en behoeften zijn? Dan ben je beter in staat om een effectieve zorgverlening te realiseren.

Coping, de manier waarop de patiënt omgaat met zijn ziekte, speelt hierbij een belangrijke rol.

generatiesHet is van belang in te spelen op emoties, gedachten en gedragingen als reactie op ziekten.

Of het nou gaat om e-health of een persoonlijke ontvangst bij de deur, een goede zorgverlening is afgestemd op de wensen en behoeften van de patiënt. Vanaf het moment dat een patiënt ziek wordt tot diagnose, behandeling en nazorg doorloopt hij of zij een breed scala aan emoties.

Boosheid over de ziekte, verdriet of ongeloof dat dit je overkomt en angst en onzekerheid over de toekomst. Naast het doorleven van deze emoties moet een patiënt een beeld vormen van zijn ziekte, wat het voor de toekomst betekent en welke keuzes hij maakt ten aanzien van de behandeling.

coping

De ene copingstijl is de andere niet

Hoewel iedereen een natuurlijke neiging heeft tot een specifieke copingstijl, is het niet ongewoon dat verschillende copingstijlen zich tijdens het ziekteproces afwisselen. Iemand kan eerst zoveel mogelijk informatie willen verzamelen over de ziekte, om later het contact met lotgenoten op te zoeken. En de ziekte continu uit de weg gaan is misschien niet effectief, maar zo nu en dan afleiding kan zorgen dat je er weer even tegen aan kan.

Voor zorgverleners zijn er voldoende manieren om tijdens de patiëntreis aan te sluiten bij de verschillende copingstijlen. Benader een actieve copingstijl door patiënten e-health aan te bieden, bijvoorbeeld met online zorgverlening. 

Van emotie tot gedrag

Iedereen gaat hier op zijn eigen manier mee om. De copingstrategie van de patiënt, waarbij het gaat om het geheel van emoties, gedachten en gedragingen als reactie op de ziekte, is een belangrijke bepalende factor. Duur van de behandeling, tevredenheid van de patiënt en behoeften tijdens het ziekteproces hangen hier nauw mee samen. Er zijn 7 verschillende copingstijlen. 

Coping en patient journeys kunnen niet los van elkaar worden gezien. Een patient journey geeft niet alleen inzicht in hun pijnpunten en wensen, maar ook welke emoties patienten hebben gedurende de verschillende fases van het proces. Aan de hand van deze inzichten kan je onderzoeken wat je kan doen om de positieve gevoelens van je patiënt te versterken en de negatieve emoties af te zwakken.

generatiesHet goede nieuws voor patiënten en organisaties is dat positieve coping deels geleerd kan worden.

Mensen kunnen dan regie houden over hun ziekteproces met bijvoorbeeld online symptomen- en klachtenchecks, toegang tot een online dossier, een app voor het handhaven van een gezonde levensstijl of spreekuur via skype. Bied patiënten die sociale steun zoeken ervaringsverhalen bij elke stap in het

ziekteproces of start een online community waar lotgenoten gemakkelijk met elkaar in contact komen. Voor patiënten die geneigd zijn tot passiviteit, emoties uiten, relativeren of afleiding zoeken, kunnen online cognitieve gedragstherapie of relaxatietechnieken behulpzaam zijn om de confrontatie aan te gaan met de ziekte en depressie en angst terug te dringen.

Aansturen op effectieve coping

Patiëntgerichte zorg is geen eenrichtingsverkeer. Patiënten sturen de zorg en andersom. Effectieve coping heeft een positieve uitwerking op de behandeling, de kwaliteit van leven en de tevredenheid van patiënten. Uit onderzoek blijkt dat een actieve copingstijl en sociale steun zoeken het meest effectief zijn bij het omgaan met een ziekte.

Het goede nieuws voor patiënten en organisaties is dat positieve coping deels geleerd kan worden. Door patiënten al aan het begin van het ziekteproces te helpen een positieve copingstijl te ontwikkelen, kan de duur van een behandeling worden verkort en een positieve houding ten opzichte van de zorgverlening worden bereikt.

Communicatiekracht

Goede informatievoorziening is vaak de eerste stap. Patiënten die tevreden zijn over de informatievoorziening ontwikkelen vaker een actieve copingstijl (3). Een website met enkel informatie blijkt echter vaak onvoldoende. Dit leidt zelden tot aanpassen naar actieve coping en patiënten missen de sociale steun waarnaar ze op zoek zijn.

Communicatie en zorgverlening die daarentegen de kracht van patiënten actief ondersteunt, mag zich rekenen tot de zorg van morgen.

Wil je weten hoe we bij Diversions een patient journey maken?

 Lees dan het artikel patient journey mapping of neem contact op.

Meer weten over onze werkwijze?

Wilt je weten wat de patiënt journey voor jouw organisatie kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Home » Patient Journey » Hoe mensen omgaan met ziekte