Skip to content

GENERATIE BABYBOOMERS

We zijn allemaal bekend met de term babyboomer, maar wie bedoelen met deze verzamelnaam? De Babyboomgeneratie (geboren tussen 1940 en 1955) is altijd een prominente generatie geweest. Niet alleen in het verleden, maar zeker ook in het Nederland van vandaag.

Tijd voor een nadere kennismaking.  

Overview:Babyboom generatie
Aliasprotestgeneratie
Geboren1940-1955
Huidige leeftijd (2018)63 t/m 78 jaar
LevensfaseSenior (primair)
Aantal (2018)2.700.410 Nederlanders

De babyboomer staat ook wel bekend als de protestgeneratie.

>
Alias: Protestgeneratie
Geboren: 1940-1955
Huidige leeftijd (2018): 63 t/m 78 jaar
Levensfase: Senior (primair)
Aantal (2018): 2.700.410 Nederlanders

Home » Generatie babyboomers

Wie zijn de babyboomers?

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de familieplanning door veel mensen in de koelkast gezet. Dit veranderde na de oorlog met als gevolg dat het aantal geboortes een sterke vlucht nam. De mensen die geboren zijn tussen 1940 en 1955, de jaren van deze demografische “groeispurt”, noemen wij de babyboomers. Op dit moment zijn er nog ruim 2,7 miljoen in Nederland.

babyboom generatie

De jeugd van de babyboomer

De babyboomers zijn opgegroeid in de naoorlogse periode. Hoewel ze de oorlog zelf niet (bewust) hebben meegemaakt zijn ze wel sterk gevormd door de periode na de oorlog; de tijd van hun jeugd en volwassen worden. De babyboomer zag als jongere de wereld om zich heen veranderen en zagen hun leefomstandigheden verbeteren.

De periode na de oorlog stond in het teken van wederopbouw en de welvaart in Nederland nam steeds verder toe. In deze periode schoten woningen, scholen en gemeenschappen als paddenstoelen uit de grond. Daarnaast kwam er meer werkgelegenheid, stegen de salarissen en werden er wetten aangenomen op het gebied van betere werkomstandigheden. Het boek "De Gouden Jaren" geeft een geweldige beschrijving van deze periode.

Ook op sociaal gebied veranderde er veel voor de Babyboomgeneratie. Deze na-oorlogse generatie experimenteerde volop met nieuwe vormen van samenwonen en samenleven. Waar hun ouders van huis uit trouwden en hun baan opzegden zodra er kinderen kwamen, gold dit niet zomaar voor de nieuwe jong volwassenen.

De babyboomer experimenteerde met vormen van samenleven, zoals het samenwonen vóór het huwelijk, het wachten met het krijgen van kinderen en ook het blijven werken van de vrouw na het ouderschap. Ook was scheiden iets dat door de babyboomer steeds vaker werd gedaan. Kortom, de Babyboomgeneratie ontdekte vrijheden en zag dat het beter steeds beter ging met de welvaart.

Kenmerkend

Babyboomers kunnen goed voor zichzelf zorgen en gaat niet zomaar mee in (soms vermeende) collectieve belangen en besluiten. Ze zijn namelijk gewend om eigen vrijheden en keuzes te verkennen. Ook nu hun leeftijd is gestegen.

De babyboomers blijft daarom bekend staan als een protestgeneratie. Ze protesteren als ze het ergens niet mee eens zijn en komen op voor individuele belangen. Deze houding is nu nog steeds zichtbaar en bepalend in het waardepatroon van deze generatie.

Nieuwe generatie ouderen

Waar hun ouders zijn opgegroeid in tijden van de verzuiling en meegaan in het collectieve belang, ziet de babyboomer dit dus heel anders. Dit uiten ze (bewust en onbewust) door te laten zien dat het economisch goed met hen gaat. Het kopen van een huis was voor hen een logische eerst stap in het volwassen worden en nog steeds is deze generatie de belangrijkste kopersgroep voor de autobranche.

De vergrijzing in Nederland is ingezet sins de babyboomers per 2011 langzaam met (vervroegd) pensioen gaan.  Nu vormen ze een nieuwe generatie ouderen. Met eigen eisen en wensen, die zich niet zomaar neerleggen bij keuzes van hogerhand. Er zijn er die zich verzetten tegen een verplichte pensionering en door willen werken. Een andere groep bestijgt de barricades om te vechten voor "verworven AOW-rechten". Het is een duidelijke stijlbreuk met de generatie ouderen voor hen (de zogenaamde Stille generatie).

De babyboomer blijft actief na pensionering. Ze bewegen, sporten, doen vrijwilligerswerk en genieten volop van de kleinkinderen. Het begrip 'achter de geraniums' lijkt met deze nieuwe generatie senioren verleden tijd.

In het kort...

Wie is de babyboomer?

De generatie babyboomer is geboren tussen 1940 en 1955, de grote geboortegolf na de oorlog. Het is daarmee een grote generatie, zowel vroeger als nu in de seniorfase.

Waarom staat de babyboomer bekend als protestgeneratie?

De babyboomers hebben na de oorlog een belangrijke rol gehad in de wederopbouw van het land. Ze maakten kennis met de welvaart en vrijheden die ze daarmee verwierven. In tegenstelling tot hun ouders (de stille generatie en ouder) gaan ze daarom niet klakkeloos mee in collectieve belangen en besluiten. Ze zijn gewend om zelf keuzes te maken en komen op voor hun eigen belangen als ze denken dat deze in het geding komen. Deze houding is nog steeds zichtbaar en bepalend voor deze generatie.    

Wat maakt de babyboomers interessant voor marketeers?

Ten eerste kun je niet om deze generatie heen vanwege hun omvang. Op dit moment zijn er ruim 2,7 miljoen babyboomers in Nederland. In tegenstelling tot vroeger, staat de senior van nu nog volop in het leven. Ze gaan op reis naar Azië, pakken de camper, passen op de kleinkinderen en houden van fietsen, tennissen en dagjes uit. Combineer dit met hun relatief hoge inkomen en de drang om middels nieuwe producten aan te schaffen te laten zien dat het goed met hen gaat, en je hebt het antwoord op deze vraag. Wil jij weten hoe je deze doelgroep bereikt? Maak vrijblijvend kennis.   

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions en mede-ontwikkelaar van de Generation Journey-methodiek. Hij helpt organisaties actief in te spelen op de kansen en bedreigingen die de opkomst van nieuwe generaties met zich meebengen. 

William treedt regelmatig op als spreker op congressen en in workshops.

Meest gelezen

Wat is jouw vraagstuk?

Wij helpen je graag effectief te communiceren met verschillende generaties. 

Download het gratis ebook

Wat kan jouw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.

Home » Generatie babyboomers