STILLE GENERATIE

De levensfasen "Ouderdom" en "Late ouderdom" worden op dit moment gedomineerd door de Stille generatie. Deze mensen zijn geboren tussen 1925 en 1940. Ze groeiden in een periode van wederopbouw, verzuiling en een sterk collectief gevoel.

Overview:Stille Generatie
Geboren1925-1940
Huidige leeftijd (2018)78 t/m 93 jaar
LevensfaseOuderdom / late ouderdom
Aantal (2018)1.018.293 Nederlanders

Het saamhorigheidsgevoel is erg groot onder deze doelgroep.

Wilt u de Stille generatie begrijpen & bereiken?

Kenmerken van de Stille Generatie

>
Geboren: 1925-1940
Huidige leeftijd (2018): 78 t/m 93 jaar
Levensfase: ouderdom / late ouderdom
Aantal (2018): 1.018.293 Nederlanders

De Stille Generatie is opgevoed in een tijd waarin de ‘verzuiling’ nog erg sterk was. Je mening en gedrag werden voor een groot deel gevormd door de waarden en normen die je ‘vanuit huis’ mee kreeg.

stille generatie

Als je uit een rood nest kwam, was het vanzelfsprekend dat jij deze politieke kleur ook overnam. Net als dat je lid werd van de vakbond, omdat je ouders dat ook waren en elke zondag naar de kerk, dat hoorde er gewoon bij. Het saamhorigheidsgevoel is erg groot onder deze doelgroep.

De Stille Generatie van vandaag

De Stille Generatie is de huidige ‘bejaarde’. Een doelgroep die bekend staat als een doelgroep die nog weinig nodig heeft nadat ze met pensioen zijn en in het verzorgingstehuis terecht komen. Een doelgroep die opgaat in de regels die voor hen gelden en niet snel hun stem zullen verheffen als ze het ergens niet mee eens zijn.

Nog steeds zijn het trouwe kerkgangers en steunen al hun hele leven dezelfde goede doelen. Gewoon, omdat dit zo ‘hoort’. Het is een groep die erg leunt op services die hen ontzorgen en waar ze zo op in kunnen tekenen. Als je dit deze doelgroep kunt bieden kun je rekenen op een trouwe achterban.

De trouw zie je o.a. terug in de ouderenbonden, vakbonden en ook goede doelen. Zij hebben jaren geprofiteerd van deze vast klantenkring, maar zien wel dat de gemiddelde leeftijd van hun bestand drastisch hoog is en nu aandacht vereist. De organisaties die zich richten op de Stille Generatie merken nu dat deze vanzelfsprekendheid door de opkomst van de protestgeneratie wegvalt. En zijn genoodzaakt tot het aanboren van jongere achterban.

Download het gratis ebook

Wat kan uw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.