millennials - generatie y

GENERATIE Y: de millennials

De Generatie Y - de millennials - is veelbesproken. Logisch, want de invloed en het belang van de millennials groeit. 

Diversions helpt je met:

Home » Generatie Y: maak kennis met de millennials

Bereiken en overtuigen

Wil je actief inspelen op de motieven en drijfveren van de generatie Y? Wij bieden insights en helpen je de vertaalslag te maken naar de praktijk. In drie eenvoudige stappen.

Startpunt: doelgericht werken

We starten met het scherp formuleren van je doelen.

  • Wat wil je bereiken?
  • Waarom spreek je millennials aan?
  • Hoe meten we toekomstig succes?
doelstellingen3
pic-transparant-ned

Waardevolle insights

Diversions levert je waardevolle insights. Gebaseerd op kwantitatief en kwalitatief onderzoek.

We brengen de wensen van jouw publiek in beeld. Wat vragen ze? Wat drijft ze? Wat willen ze echt?

Concept & communicatie

Wij helpen je de vertaalslag te maken van insights naar concreet concept.

Om dit te bereiken combineren we kennis over generaties, innovatie en gedragspsychologie.

Voor het beste resultaat.

Gewenst gedrag

Groei binnen handbereik

Generatie Y in beeld

Nederland telt meer dan 3 miljoen millennials. Ze verwerven een duidelijke plek op de arbeidsmarkt. En de levenshouding van deze generatie is van grote invloed op onder andere onderwijs, werk, media en marketing.

Tijd om de generatie Y nader in beeld te brengen.

Overview:Generatie Y
Aliasmillenials
Geboren1985-2000
Huidige leeftijd (2018)18 t/m 33 jaar
LevensfaseJong volwassen (primair)
Aantal (2018)3.199.170 Nederlanders

De saamhorigheid is groot onder de millennials.

>
Alias: millennials
Geboren: 1985-2000
Huidige leeftijd (2018): 18 t/m 33 jaar
Levensfase: Jong volwassen (primair)
Aantal (2018): 3.199.170 Nederlanders

Kenmerken van Generatie Y

De Generatie Y is geboren in een digitale wereld. De millennials weten als geen ander hiermee om te gaan. Social media en het internet kennen nog weinig geheimen.

Informatie en ontspanning zoeken en vinden ze snel. Maar het is voor publishers niet eenvoudig de aandacht vast te houden. Een volgende uitdaging ligt slechts een klik of swipe verder.

generatie y - millennials

De millennials worden vaak gezien als een grenzeloze generatie. Alsof de generatie Y alleen rijk wordt door te vloggen op YouTube, onbeperkt budget heeft om de wereld rond te reizen en bij wie geld voor een dagelijkse ‘coffee-to-go’ de nieuwe norm is geworden.

Dat beeld klopt niet helemaal. De Generatie Y heeft tijdens de vormende jaren ook 9/11 en de nasleep daarvan meegemaakt. Ze merken duidelijk de effecten van klimaatverandering en vergrijzing. En velen hadden een lastige start op de arbeidsmarkt als gevolg van de crisis.

De invloed van corona

De start op de arbeidsmarkt heeft een ongewoon vervolg gekregen met de corona crisis. Vaste dienstverbanden waren al een unicum onder millennials. Enerzijds door voorzichtige werkgevers, anderzijds doordat jongeren bewust kozen voor korte dienstverbanden. Jobhoppen was de norm.

De corona periode lijkt daar een trendbreuk in te hebben aangebracht. Bedrijven in nood kiezen er niet zelden voor de - tot voor kort zo felbegeerde - jongeren op te offeren tijdens bezuinigingsoperaties. Dit terwijl onderzoek van Deloitte (juni 2020) laat zien dat millennials zelf nu wel vaker openstaan voor een langer verblijf bij hun werkgever.

Zo kantelde in circa 6 maanden de situatie op de arbeidsmarkt met 180 graden.

Achtergronden

Het CBS biedt onmisbare cijfers over jongeren in Nederland.

Het onderzoek van Standford laat mooi zien levensfase een ander fenomeen is dan generatie.

Over millennials op de werkvloer

Wie de harten van de Generatie Y wil veroveren (als werkgever of merk) doet er goed aan niet te vertrouwen op de stereotype beschrijvingen die veelal de ronde doen. Onderzoek altijd welke generatiekenmerken voor uw organisatie en binnen je markt relevant zijn. Bijvoorbeeld aan de hand van de Generation journey.

Wil je als werkgever jouw personeelswerving richten op de generatie Y?
Lees dan ook onze blogpost over generatiegerichte arbeidsmarktcommunicatie

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions en mede-ontwikkelaar van de Generation Journey-methodiek. Hij helpt organisaties actief in te spelen op de kansen en bedreigingen die de opkomst van nieuwe generaties met zich meebengen. 

William treedt regelmatig op als spreker op congressen en in workshops.

Meest gelezen

Wat is jouw vraagstuk?

Wij helpen je graag effectief te communiceren met verschillende generaties. 

Download het gratis ebook

Wat kan uw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.

Drie vragen over millennials

In het kort

millennials - generatie y

GENERATIE Y: de millennials

De Generatie Y – de millennials – is veelbesproken. Logisch, want de invloed en het belang van de millennials groeit. Diversions helpt je met:


Informatie over Gen Y


Advies op maat

Home » Generatie Y: maak kennis met de millennials

Bereiken en overtuigen

Wil je actief inspelen op de motieven en drijfveren van de generatie Y? Wij bieden insights en helpen je de vertaalslag te maken naar de praktijk. In drie eenvoudige stappen.

Startpunt: doelgericht werken

We starten met het scherp formuleren van je doelen.

  • Wat wil je bereiken?
  • Waarom spreek je millennials aan?
  • Hoe meten we toekomstig succes?

doelstellingen3
pic-transparant-ned

Waardevolle insights

Diversions levert je waardevolle insights. Gebaseerd op kwantitatief en kwalitatief onderzoek.

We brengen de wensen van jouw publiek in beeld. Wat vragen ze? Wat drijft ze? Wat willen ze echt?

Concept & communicatie

Wij helpen je de vertaalslag te maken van insights naar concreet concept.

Om dit te bereiken combineren we kennis over generaties, innovatie en gedragspsychologie.

Voor het beste resultaat.

Gewenst gedrag

Groei binnen handbereik


Afspraak maken


055 20 32 193

Generatie Y in beeld

Nederland telt meer dan 3 miljoen millennials. Ze verwerven een duidelijke plek op de arbeidsmarkt. En de levenshouding van deze generatie is van grote invloed op onder andere onderwijs, werk, media en marketing.

Tijd om de generatie Y nader in beeld te brengen.


Lees meer

Overview: Generatie Y
Alias millenials
Geboren 1985-2000
Huidige leeftijd (2018) 18 t/m 33 jaar
Levensfase Jong volwassen (primair)
Aantal (2018) 3.199.170 Nederlanders

De saamhorigheid is groot onder de millennials.

>
Alias: millennials
Geboren: 1985-2000
Huidige leeftijd (2018): 18 t/m 33 jaar
Levensfase: Jong volwassen (primair)
Aantal (2018): 3.199.170 Nederlanders

Kenmerken van Generatie Y

De Generatie Y is geboren in een digitale wereld. De millennials weten als geen ander hiermee om te gaan. Social media en het internet kennen nog weinig geheimen.

Informatie en ontspanning zoeken en vinden ze snel. Maar het is voor publishers niet eenvoudig de aandacht vast te houden. Een volgende uitdaging ligt slechts een klik of swipe verder.

generatie y - millennials

De millennials worden vaak gezien als een grenzeloze generatie. Alsof de generatie Y alleen rijk wordt door te vloggen op YouTube, onbeperkt budget heeft om de wereld rond te reizen en bij wie geld voor een dagelijkse ‘coffee-to-go’ de nieuwe norm is geworden.

Dat beeld klopt niet helemaal. De Generatie Y heeft tijdens de vormende jaren ook 9/11 en de nasleep daarvan meegemaakt. Ze merken duidelijk de effecten van klimaatverandering en vergrijzing. En velen hadden een lastige start op de arbeidsmarkt als gevolg van de crisis.

De invloed van corona

De start op de arbeidsmarkt heeft een ongewoon vervolg gekregen met de corona crisis. Vaste dienstverbanden waren al een unicum onder millennials. Enerzijds door voorzichtige werkgevers, anderzijds doordat jongeren bewust kozen voor korte dienstverbanden. Jobhoppen was de norm.

De corona periode lijkt daar een trendbreuk in te hebben aangebracht. Bedrijven in nood kiezen er niet zelden voor de – tot voor kort zo felbegeerde – jongeren op te offeren tijdens bezuinigingsoperaties. Dit terwijl onderzoek van Deloitte (juni 2020) laat zien dat millennials zelf nu wel vaker openstaan voor een langer verblijf bij hun werkgever.

Zo kantelde in circa 6 maanden de situatie op de arbeidsmarkt met 180 graden.

Achtergronden

Het CBS biedt onmisbare cijfers over jongeren in Nederland.

Het onderzoek van Standford laat mooi zien levensfase een ander fenomeen is dan generatie.

Over millennials op de werkvloer

Wie de harten van de Generatie Y wil veroveren (als werkgever of merk) doet er goed aan niet te vertrouwen op de stereotype beschrijvingen die veelal de ronde doen. Onderzoek altijd welke generatiekenmerken voor uw organisatie en binnen je markt relevant zijn. Bijvoorbeeld aan de hand van de Generation journey.

Wil je als werkgever jouw personeelswerving richten op de generatie Y?
Lees dan ook onze blogpost over generatiegerichte arbeidsmarktcommunicatie



William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions en mede-ontwikkelaar van de Generation Journey-methodiek. Hij helpt organisaties actief in te spelen op de kansen en bedreigingen die de opkomst van nieuwe generaties met zich meebengen. William treedt regelmatig op als spreker op congressen en in workshops.

Meest gelezen

Wat is jouw vraagstuk?

Wij helpen je graag effectief te communiceren met verschillende generaties. 


Bel 055 20 32 193

Download het gratis ebook

Wat kan uw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.


ebook downloaden

Drie vragen over millennials

Wat vinden millennials belangrijk bij het kiezen van een baan?
Expand

Van de generatie Y is bekend dat meer telt dan geld alleen. Sterker: een goed salaris wordt wel hoog gewaardeerd (door 83%), maar “nieuwe dingen leren” (88%) wordt als nog belangrijker gezien.

Eigen grenzen verleggen lijkt dus van groot belang, maar generatie Y koppelt dit wel aan de wens te werken binnen heldere kaders. “Schets duidelijke verwachtingen” (81%) zo is de wens.

Carriere jagen is er nog niet bij. In Nederland heeft slechts 33% de wens snel promotie te maken. Opleidingen (60%) en maatschappelijk verantwoord bezig zijn (58%) oogsten meer waarderingen.

Werkgevers die al veel met millennials werken herken de punten ongetwijfeld. Maar bedenk dat er per bedrijfstak en specialisme grote verschillen zijn. Gericht onderzoek helpt je als werkgever om de ontdekken hoe je deze generatie boeit en bindt op de werkvloer.

Bron: onderzoek van YoungCapital 2017

Hoe communiceer je met de generatie Y?
Expand

In veel analyses wordt de nadruk bij millennials gelegd op beeldschermgebruik van de generatie. De zogenaamde “digital natives” zouden vooral digitaal willen communiceren en daar hun complete wereld rondom bouwen. Dat blijkt op vele terreinen (werk, vrije tijd, vriendschappen etc) te kort door de bocht.

Wat wel écht anders is bij de generatie Y is de verschuiving van tekst naar beeld. De groei van YouTube, de emoji’s, maar ook de opkomst van selfies en infographics: waarom zou je iets uitleggen als je het ook kunt laten zien?

Veel organisaties kunnen op dit terrein nog een grote inhaalslag maken. Niet zozeer bij de werving van klanten (waar beeldtaal traditioneel een grotere rol speelt), maar vooral rond customer journeys als “klant zijn” en “klant blijven”.

 

Hoe staat deze generatie er financieel voor?
Expand

De generatie Y is opgegroeid in een gunstige periode. Ze hebben geprofiteerd van ruime opleidingsmogelijkheden , en vaak pas laat te maken gekregen met het leenstelsel. Daar staat tegenover dat de arbeidsmarkt rond de crisis lastig was, en de drempel om oa de woningmarkt te betreden hoog ligt voor starters.

Uit onderzoek van IPSOS blijkt dan ook dat mensen jonger dan 35 inschatten dat zij er financieel minder goed voorstaan dan de generatie voor hen. Dit wordt overigens ook zo gezien door de oudere generaties: zij herkennen dat de financiele positie van jongeren minder gunstig is.

Maar is dat erg? Hetzelfde onderzoek toont namelijk ook dat jongeren over leef- en woonomstandigheden positiever zijn dan ouderen. Geld is duidelijk niet de sleutel voor een zonnige blik op de toekomst.

Lees ook…

In het kort

Inspelen

Inspelen