GENERATIE Z

Generatie Z is geboren tussen 2000 en 2015. Opgegroeid met een smartphone in de ene en een iPad in de andere hand, is deze generatie sterk gevormd door alle digitale mogelijkheden. Ze zijn jong en het is vroeg om de generatie echt te duiden. Maar het is zeker tijd voor een eerste kennismaking. 

Overview:Generatie Z
Aliasbewuste generatie
Geboren2000-2015
Huidige leeftijd (2018)3 t/m 17 jaar
LevensfaseAdolescentie (primair)
Aantal (2018)2.868.678 Nederlanders

Omgevingsbewust met verantwoordelijkheidsgevoel.

Wilt u Gen Z begrijpen & bereiken?

Kenmerken van Generatie Z

>
Alias: generatie Z
Geboren: 2000-2015
Huidige leeftijd (2018): 3 t/m 17 jaar
Levensfase: Adolescentie (primair)
Aantal (2018): 2.868.678 Nederlanders

Generatie Z gelooft niet zo sterk in de onbegrensde mogelijkheden als hun voorgangers de millennials. De nasleep van 9/11 en de crisisjaren heeft hen behoudend en realistisch gemaakt.

generatie z

Jongeren zitten vergeleken met eerdere generaties veel thuis. Ze spreken minder af met vrienden en hun sociale leven speelt zich grotendeels online af. Risicomijdend als ze zijn, lijken het de ideale tieners. Nog nooit was het aantal tienerzwangerschappen zo laag en is een jonge generatie zo goed doordrongen van de gevolgen van drugs.

Doorgaans zijn de leden van generatie Z harde werkers met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en omgevingsbewustzijn. Duurzaamheid is een sleutelwoord voor deze generatie. Als iets niet goed is voor de wereld, verliest het gauw aan betekenis. In deze bewuste en verantwoordelijke houding klinkt hun opvoeding door. De ouders van Generatie Z behoren tot de pragmatische generatie. Zij voeden hun kinderen heel bewust op en willen graag alles goed doen.

Voorbij plaats & tijd

Generatie Z is op een natuurlijke wijze opgegroeid met de onbegrensde mogelijkheden van het web. Dit heeft grote gevolgen voor hoe zij in het leven staat.

Leden van deze generatie zijn echte wereldburgers. Via vlogs en social media zijn ze verbonden met iedereen overal ter wereld. Hun online sociale identiteit is sterk. Plaats en tijd spelen op het web geen rol.

In het werkzame leven zal zich dit bij deze generatie vertalen naar een zeer flexibele werkstijl. Werken kan in Bali, Nederland of Australië en of dat om negen uur ’s ochtends is of drie uur ’s nachts maakt niet uit. Werken met doelen, iets binnen een bepaalde termijn af hebben, werkt voor hen daarom beter dan methodisch werken.

De sterke social media skills van deze generatie kunnen worden ingezet om merken persoonlijker aan mensen te verbinden.

 

Iedereen gelijk

Hiërarchie en autoriteit zeggen generatie Z niet zoveel. Op het web is iedereen gelijk. Hij communiceert op gelijke voet met iedereen, of dat nou de leraar is of zijn toekomstige baas.

Het ondernemerschap trekt deze nieuwe generatie aan. Een groot deel van de middelbare scholieren geeft aan een eigen bedrijf te willen starten. Meisjes blijken in het onderzoek van Bontekoning (2014) naar generatie Z bij gezamenlijke opdrachten bijna altijd de leidersrol nemen.

Veel genoemd en bekritiseerd is de korte aandachtsspanne van deze generatie. Ze nemen veelal informatie op van het web en geven de voorkeur aan video’s boven boeken. Deze generatie is vanaf het begin overspoeld door een grote hoeveelheid online informatie. Ze zijn dan ook meesters in navigeren op het internet, waarbij feilloos de relevantie informatie wordt gefilterd. Het snel ordenen van informatie is hen dan ook op het lijf geschreven.

Download het gratis ebook

Wat kan uw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.