Home » Onderzoek » Maakt de pandemie millennials tot trouwe werknemers?

Maakt de pandemie millennials tot trouwe werknemers?

Onder millennials (en generatie Z) is het verloop van personeel groot. Dit was voor werkgevers een groot zorgpunt de afgelopen jaren. De tijd tussen binnenkomst en vertrek van een werknemer kon beter in maanden dan jaren in worden gemeten. Verandert de pandemie deze situatie? Onderzoek van Deloitte wijst hier wel op.

Ieder jaar voert Deloitte de internationale Millennial Survey uit. Een onderzoek dat zijn naam steeds minder eer aandoet, omdat onder de (ruim 17.000) respondenten een groeiend aantal generatie Z-ers te vinden is. Het onderzoek is daarom meer een thermometer onder jonge professionals.

Kijken we naar de laatste survey, dan hebben we een goede kans om de verschillen te herkennen tussen de periode voor en sinds COVID-19. Dit biedt interessante inzichten voor werkgevers. 

Impact COVID-19 enorm

Allereerst is het goed vast te stellen hoe groot de impact van COVID-19 is op het werkzame leven van millennials. Deze impact is groot. Zeer groot zelfs. Bijna een kwart van de millennials is haar baan verloren of teruggeschakeld naar onbetaald verlof. Onder de generatie Z is dit percentage nog hoger: bijna 30 procent.

De gevolgen zijn op verrassende plekken zichtbaar. Zo weten kwekers voor het eerst sinds lange tijd weer veel jongeren te interesseren voor vakantiewerk. Nu populaire alternatieven (zoals in de horeca) wegvallen, worden andere beroepen weer interessant. 

Trouw aan werkgever

De jobhop-drift van millennials is bijna spreekwoordelijk geworden. De laatste jaren was er vaak maar een kleine trigger nodig om jonge professionals te laten uitkijken naar een nieuwe baan. Voor het eerst in vier jaar is op dit punt een trendbreuk te zien. 

Op de vraag ‘wil je binnen twee jaar bij je werkgever vertrekken?’ antwoord nu 31% met Ja. Dat blijft een fors percentage, maar is een flinke afname sinds 2019. Toen had 49% de verwachting snel te vertrekken. 

Hoe snel willen millennials vertrekken bij een werkgever?
De wens om binnen 2 jaar bij een werkgever te vertrekken neemt af.

Naast economische onzekerheid speelt het handelen van werkgevers bij de loyaliteitsontwikkeling een rol. Meer dan 66% van de ondervraagden is blij met de wijze waarop de werkgever heeft ingespeeld op de pandemie. Ze geven aan dat dit bijdraagt aan de wens om langer in dienst te blijven. 

Stress en verzuim

Stress & burn-out zijn grote aandachtspunten onder jonge professionals. In de periode voor COVID-19 gaf de helft van de millennials aan regelmatig gestrest te zijn. Niet in de laatste plaats door werk, baanvooruitzichten en financiële zorgen.

Millennials gaan ervan uit dat thuiswerken een oplossing is om stress te verminderen.

Nu is het stressniveau met 8 punten verlaagd. Het onderzoek vertelt niet wat de reden hiervoor is. Maar het is aannemelijk dat de stress met name daalt omdat de lockdown meer tijd voor huishouden en familie heeft opgeleverd. Ook is de zogenaamde fear-of-missing-out (niet bij ieder feest of festival aanwezig kunnen zijn) zo goed als weggevallen. 

Het terugvallen van stressniveaus is gunstig. Maar hoe blijvend het effect is, moeten we afwachten. Goed om te weten voor de toekomst: ongeveer 69 procent van de millennials zien de mogelijkheid om vanuit huis te blijven werken als een effectieve methode om stress blijvend te verlagen. 

Het volledige onderzoek

Wil je het volledige onderzoek inzien? Je kunt het zonder kosten downloaden op de website van Deloitte. 

William-Burghout

Over de auteur

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions en mede-ontwikkelaar van de Generation Journey-methodiek. Hij helpt organisaties actief in te spelen op de kansen en bedreigingen die de opkomst van nieuwe generaties met zich meebengen. William treedt regelmatig op als spreker op congressen en in workshops.

Meest gelezen

Wat is jouw vraagstuk?

Wij helpen je graag effectief te communiceren met verschillende generaties.